Fjellfisken
↓Klikk↓
↓Se Foto i header↓

Hardangervidda

Hardangervidda 10/7 - 15/7 2009.

Dag 1. Står opp i 5-tiden for å rekke bussen som går fra Oslo Bussterminal til Møsvatn via Notodden og Rjukan. Båtturen over Møsvatn tar ca. 2 timer. Været er godt og vi begynner å gå kl.1400 fra Mogen. Det er forholdsvis slakk oppoverstigning så det er fint å gå. Vi går via Gjuvsjøen og ankommer Lågaros etter noen pauser og litt regn. Er inne på Dnt hytta for å ta en sjekk. Fin hytte men denne gangen går vi videre. Får etter hvert opp teltet akkurat i tide til å unngå regnet som kommer. Har gått ca.14 km i dag.

Dag 2. Etter å ha venta på at regnet skal gi seg kommer vi oss av gårde ved ett tiden. Det lyser opp etter hvert og vi får fint vær resten av dagen. Det blir mange pauser da sekkene er tunge og formen for dårlig. Ankommer etter hvert Festningstjønnan 1233 moh og slår leir. Fin plass men vatnet er litt grunt og fisken vil ikke ta det vi serverer. Ca. 11 km i dag.

Dag 3. Torstein har fått enn ørret på 300g. på mark i løpet av natta. Ordner oss mat og drar videre utpå dagen. Været er fortsatt fint og vi stopper ved brua før Reinavatnet for å kaste litt sluk. Ikke ett eneste napp. Går innom Raudhelleren på tur videre. Stor flott Dnt hytte med mange fasiliteter. Vi slapper litt av med en solbærtoddy mens vi venter på at regnbygene skal gi. Går etter hvert videre til Tormodtjønnan for å telte. Dårlig med teltplass men finner en smal stripe hvor teltet kan stå. Her er det i hvert fall fisk å få fra 150 - 300gram. Ca. 11 km i dag.

Dag 4. Står opp til regn i dag. Gjør opp fisken og steker den til frokost. Smaker fortreffelig. Bestemmer oss for å ta en ekstra dag her oppe da Torstein har fått gnagsår som trenger hvile. Går en tur med fiskestanga via Tormodbråtet på kvelden. Fisker litt så er det natta igjen.

Dag 5. Står opp til finvær. Lett overskyet fint å gå. Pakker sekkene og følger Tormodbekken østover mot stien. Deretter går det til Heinseter for en pause med kaffe og sjokolade. Venter på han som har gnagsår. Heinseter er for øvrig en flott plass som har Hardangerviddas første vindkraftverk. Turen går videre til Grønenuttjønnene hvor vi finner oss en fin teltplass. Fisket er magert på kvelden men vi setter ut noen markstenger. Ca. 14 km i dag.

Dag 6. Torstein må ut å vasse da fisken som har gått på i løpet av natta har floket alt av snøre. Får etter hvert opp en 300 grammer og en 1000 grams ørret. I dag blir det stekt ørretfile med salt og pepper til lunch. Vi rydder etter oss og drar videre mot Haugastøl. Himmelen blir gråere og gråere og etter hvert kommer regnet. Etter ett par timers fuktig gåtur kommer vi til riksveien der jeg kommer i kontakt med en hyggelig lokal sauebonde som heter Bernhard Vaage. Han tilbyr å kjøre oss til Haugastøl togstasjon og vi takker ja da målsetninga om å gå over Hardangervidda er oppnådd. Ca. 11 km i dag.

Reisetips. www.haukeliekspressen.no kundeservice 815 44 444, Tinn billag 35 08 18 00, Skinnarbu Høyfjellshotell 35 09 56 00, www.visitrauland.com 35 06 26 30 Fjellvåken, www.nsb.no kundeservice 815 00 888

Tips underveis. Åpen hytte Skyttarbu v/Skyttarbuhovda er flyttet lenger øst i forhold til kart. Fiske i Geitevassdraget skal være kjent for å være godt. Fiske i Djupa mellom Langesjøen og Geitsjøen. Fiske på lovlig side nedenfor Geitsjøen.

Hardangervidda

Endelig på tur.

Bålkos.

Geitevassdraget

Oppover i Geitevassdraget.

Solnedgang på Hardangervidda

Solnedgang på Hardangervidda.

Ørret,salt og pepper Mmm

Det er jo fisk å få på Hardangervidda.

Avslutning på turen nærmer seg

Da har vi bare noen meter igjen før vi er over.